Monday 31 January 2011

Endelig en skikkelig skitur.

Etter flere helger med uvær og mye vind slo det til med noen timer med skikkelig flott vintervær. Fast og fin såle til å gå tur langt inn i fjellheimen, og noen timer med nydelig lys ble det også. Må si jeg føler meg priviligert som bor i et land med så mye natur tilgjengelig for allmuen. Bare noen km utfor allfarvei så er du helt alene mot moder natur. Ikke et eneste skispor å se. Jeg starter turen i en liten dal hvor jeg ser ferske spor etter både hare, rev og rype. Mange spor. Det går ikke lange tiden før jeg ser 5-6 ryper som beiter på fjellbjørka bare femti meter foran meg. Men med et lite skare-lag på snøen så lager jeg lyd og de er borte på et øyeblikk. Jeg kjenner mest på gleden med opplevelsen. Naturen. Det å gå dalen hvor det kun er naturen og den totale stillhet. Truende skyer kommer seilende fra nord, mens solen slipper gjennom fra sør. Sakte men sikkert kommer jeg opp i høyden. 1000moh. Det blåser friskt på toppen, en kontrast til stillheten bare noen km lenger ned i dalen. På vei ned igjen tetter det til og lyset visker ut alle konturer i snøen. Jordmørke gjør det vanskelig å få full glede av nedoverbakkene. Noen få bilder på veien ble det. Helt nederst i dalen finner jeg en bjørk som er formet som en stol. Perfekt sted for en kort stopp og niste. Rypesteggen knatrer borti lia og gjør dagen perfekt.








No comments:

Post a Comment